Podzimní depka a jak se jí bránit

forest-63275_1920Taky už na Vás leze podzimní depka? Anebo patříte spíš ke skupině těch, kteří se počasím nenechají ovlivnit? Trpět na podzim smutkem, depresí, úzkostí, je, dalo by se říci, docela běžným jevem. Poměrně významná část populace trpí výkyvy počasí a změnou období. Otázkou je, zda fakt, že je po nás neustále požadován 100% výkon a nároky se stále zvyšují, tomu trochu nepřispívá.

Ostatně, podívejte se!

Příroda sama se ukládá ke spánku, aby v zimě lenošila a nabírala síly. Ale zkuste říct v práci, že se ukládáte ke spánku. Nejspíše se nesetkáte s pozitivní odezvou. My si zimní spánek nemůžeme dovolit. Možná proto, že bychom rádi odpočívali, tak jsme náchylnější k depresím a smutným stavům. A možná také z důvodů nedostatku světla a spousty dalších důvodů, které jsou jen spekulativní nebo vědecky dokázané, ale je zbytečné, abychom se jimi teď zabývali. Čím se ale zabývat chceme je, jak se těmto stavům bránit. Chceme vědět, jestli existuje nějaká prevence, kterou můžeme dělat, aby se nás změny ročních období nebo i jiné tolik nedotýkaly a my dokázali fungovat.

Jednou z věcí, kterou můžete použít, je odpoutat svoji pozornost..A jak na to?  Nevěnovat pozornost tomu podmračenému počasí, dešti, mlze… ale třeba se podívat kolem sebe, všimnout si krásně červeného listí, paprsků slunce prosvítajících skrz ranní mlhu… Zkrátka toho pěkného na tomto období.

Další věc, kterou můžete udělat, je vytvořit si rituál. Každý máme nějaký rituál. I čištění zubů je svým způsobem rituál! To, co funguje na podzimní období je něco, na co se budete každý den těšit. Zkrátka něco, co Vám každý den pozvedne náladu. U někoho to může být čas strávený s knížkou, u někoho to může být zamyšlení u kávy, znám lidi, co začnou s podzimem chodit do sauny a jednou týdně absolvují saunové rituály. Nezáleží na tom, o jaký rituál se konkrétně jedná, ale zkrátka pevný bod, takový ostrůvek pohody v téhle náročné době.

Další věcí, kterou můžete udělat pro zlepšení své nálady je vědomé cvičení a hledání pozitivního. Nedávno mi kamarádka prostřednictvím sociálních sítí zadala jednoduchý úkol. Najdi každý den tři věci, které tě učinili šťastnou, tři věci, které Ti udělaly radost, které Tě potěšily. Zamysli se a napiš mi je sem a dělej to tak celý týden. Možná si řeknete, že je to snadné. Možná si řeknete, že je to nemožné. Záleží na tom, jakým způsobem to vnímáte. Ať už jste si však řekli cokoliv, stojí za to to zkusit, protože i když je náš den sebešpatnější, když máme pocit, že máme den blbec. Když si večer sedneme a budeme se opravdu snažit, dokážeme najít tři věci, které nás potěšily. Zkuste si takové cvičení! Dopřejte si týden tréninku duše. Každý den si sedněte a napište si tři věci, které Vás potěšily, které Vám udělaly radost. Zkrátka zlepšily Váš den. Uvidíte, co to s Vámi udělá. A pokud je s námi chcete tady sdílet, budeme jenom rádi!