Tréma, stres a napětí – jak je snadno a rychle snížit

Určitě jste už někdy zažili stres, napětí nebo pocit trémy. Možná, že tento pocit zažíváte často. Možná každý den. Současná doba, rychlé tempo a vysoké požadavky na výkon jsou faktory, tvořící koktejl úzkosti, napětí a vysoké zátěže na každého jedince. Jak by se vám líbilo mít neustále při sobě nástroj, prostřednictvím kterého byste mohli míru prožívaného napětí snížit? A co kdybychom vám řekli, že už ho dávno máte, jen o něm nevíte?

Ano, je to přesně tak. Jednoduchý nástroj, díky kterému můžeme zažít pocit uvolnění, zklidnění a většího pohodlí a jistoty, máte stále při sobě. Ostatně svou práci už dělá. Právě teď. Každou minutu vašeho života. A znovu. Nádech. Výdech. Ano – je to váš dech. Nespěchejte se soudy, že to je hloupé a že to nefunguje. Zkuste si, jak dobrou práci už odvádí. Zadržte na chvíli den. Na tak dlouho, jak dovedete. Nepodvádějte a vydržte to co nejdéle. A pak ještě o chvilku víc. Jaké pocity jste prožívali? Dostavilo se napětí? Strach? Obavy? Chtěli jste se co nejrychleji znovu nadechnout? Možná, pokud jste vydrželi dost dlouho, jste si dokonce na chvíli mysleli, že se udusíte. Možná přišel i náznak paniky. A potom jste se nadechli a najednou bylo lépe. Nervozita ustoupila, napětí zmizelo a vy jste zase mohli být klidní. Chvilku to třeba trvalo, než jste bylo v úplné pohodě, ale vlastně nijak dlouho. Vidíte. Funguje to.

Pokud svůj dech osvojíte jako pomůcku pro vědomé zklidnění, budete ho mít neustále k dispozici a budete ho moci využívat kdykoliv potřebujete. Jak tedy na to:

  • zaměřte svoji pozornost jen na svůj dech
  • soustřeďte se na nádech
  • vnímejte, jak vzduch proudí vašimi ústy a nosem, přes krk až do plic a vyplňuje váš hrudník
  • nechte zaplnit celé své tělo blahodárným kyslíkem a vnímejte ten skvělý pocit
  • možná budete chtít na chvíli zastavit a tento pocit si ještě více vychutnat
  • potom pomalu vydechněte
  • soustřeďte opět veškerou pozornost na proud vzduchu opouštějící vaše tělo
  • až do úplného vydechnutí
  • a zase se možná budete chtít na chvíli zastavit a užít si ten pocit úplného výdechu

Opakujte takto vědomé dýchání 1-2 minuty. Pokud se vaše myšlenky vydají někam jinam a vaše pozornost uteče, nevadí. Něžně si připomeňte, že se soustředíte na dech a vraťte svoji pozornost zpět. S tréninkem a opakováním vám to půjde snadněji. Trénujte vědomé dýchání nejdříve v klidu a postupně ho zkoušejte používat i v obtížných a náročnějších situacích. Od vědomého dýchání doma můžete přejít například k vědomému dýchání v autobuse, na poradě až po tak stresovou situaci jakou může být třeba hádka s partnerem.

Trénujte každý den a velmi rychle zjistíte, jak velké změny se ve vašem životě mohou dít jen díky tak prosté a přitom komplexní věci, jako je váš dech. A pokud budete mít nějaké zajímavé zkušenosti s vaším vědomým dýcháním, neváhejte nám dát vědět. Vaše osobní poznatky jsou pro nás důležité.